Cele mai recente modificări privind șomajul tehnic

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 32, intrată în vigoare pe 30 martie, a modificat și completat prevederile referitoare la șomajul tehnic.

Așa cum se știe, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30 prevedea că toate companiile care, din cauza pandemiei, sunt obligate să își întrerupă temporar activitatea, total sau parțial, pot suspenda unilateral contractele de muncă ale angajaților, în baza articolului 52, alineatul (1), litera c) din Codul Muncii. În acest caz, pe perioada stării de urgență declarate pentru combaterea pandemiei, angajații au dreptul la o indemnizație de 75% din salariul lor, care este acoperită din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Suma efectivă a acestei indemnizații nu poate depăși 75% din salariul mediu brut de 5.429 lei, stabilit prin Legea nr. 6/2020, adică 4.071,75 lei.

Conform noilor reglementări, pe perioada stării de urgență, angajații beneficiază de indemnizația prevăzută dacă angajatorul își reduce sau își întrerupe temporar activitatea din cauza pandemiei de coronavirus. Este suficientă o declarație pe propria răspundere din partea angajatorului, noua dispoziție eliminând limita de 25% a scăderii veniturilor și plafonul de 75% impus anterior pentru numărul de angajați afectați. De asemenea, nu mai este necesară deținerea certificatului de urgență!

Indemnizația rămâne impozabilă și supusă contribuțiilor, care trebuie reținute și plătite de către angajator până pe data de 25 a lunii următoare plății.

Dacă un angajat are mai multe contracte individuale de muncă și, din cauza stării de urgență, toate sunt suspendate, acesta are dreptul la indemnizația de 75%, calculată în raport cu cel mai avantajos contract.

Dacă, pe perioada stării de urgență, unul dintre contractele sale de muncă cu normă întreagă rămâne activ, atunci angajatul nu are dreptul la această indemnizație.

Se ridică întrebarea ce se întâmplă în cazul angajaților cu mai multe contracte, dintre care unul este cu jumătate de normă și rămâne activ. Pot beneficia aceștia de indemnizație? Nu este clar care a fost intenția legiuitorului, dar în forma actuală, textul lasă loc pentru solicitarea indemnizației și în cazul în care un contract cu jumătate de normă este activ, iar celelalte sunt suspendate.

Legea permite ca, în cazul angajaților cu salarii mai mari, angajatorul să completeze indemnizația până la 75% din salariul de bază, dacă bugetul acestuia permite. Această opțiune este menționată ca o posibilitate, nu ca o obligație, ceea ce ar putea duce la procese de muncă în viitor, având în vedere că în multe cazuri va fi discutabil dacă bugetul angajatorului a permis sau nu majorarea indemnizației.

Procedură

În cazul companiilor, cererea pentru indemnizație trebuie depusă electronic la agenția județeană/municipală pentru ocuparea forței de muncă (AJOFM) în raza căreia își are sediul compania. Documentele necesare sunt:

  • cererea,
  • declarația pe propria răspundere a angajatorului,
  • lista angajaților afectați.

Pe site-urile agențiilor de ocupare a forței de muncă, procedura și documentele necesare, precum și termenele limită, sunt clar indicate. Cererile pentru perioada martie pot fi depuse începând cu 1 aprilie, iar pentru perioada aprilie începând cu 1 mai.

Termenul pentru acordarea indemnizației a fost modificat de la 30 la 15 zile de la depunerea documentelor. Angajatorul este obligat să transfere indemnizația angajaților în termen de 3 zile de la primirea acesteia.

Persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF), profesioniștii independenți și persoanele care obțin venituri din drepturi de autor pot beneficia, de asemenea, de o indemnizație din partea statului, echivalentă cu 75% din salariul mediu brut, dacă și-au întrerupt activitatea din cauza stării de urgență. Din păcate, textul legii este incomplet și necesită modificări ulterioare, deoarece ordonanța prevede această posibilitate doar în cazul întreruperii activității, fără a preciza dacă aceasta se referă la o întrerupere totală, parțială sau la reducerea activității. În forma actuală, întreprinderile individuale sunt dezavantajate în comparație cu companiile, deoarece pentru perioada martie pot solicita indemnizația doar dacă au întrerupt complet activitatea.

Cererea trebuie depusă electronic la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS), însoțită de copia actului de identitate și declarația pe propria răspundere a solicitantului. Agenția va efectua plata în termen de 10 zile de la depunerea documentelor.